Fra pressemelding: Märit Aaronsson, Slow Mountains, Film, 2008.
Maja Nilsen, Mare Ingocnicum, maleriinstallasjon, 2008.
Live Olsen, Torg, spraymaleri, 2009.
Magnus Refseth, Uten tittel, spraymaleri, 2009.
Marit Roland, U-Tro, 2009, performance og At du skriver så hyppig til mig.., maleri, 2009
Cecilie Øien,

“Vi utveksler ideer og kunstuttrykk i Gråmølna – kom og delta i utstillingen!
Torget assosieres ofte med markedsplass og møtested, men torget har også tradisjonelt vært en kunstutvekslingsplass. Et sted for kommunikasjon av ideer og impulser. I kunsthistorien finnes det mange eksempler på skildringer og studier av torget. Kunstnere har også i flere perioder sittet og malt sine mesterverk på torget i en europeisk storby eller tettsted.
Torget i Gråmølna skal først og fremst være en møteplass. Et sted hvor byens befolkning og tilreisende samles til opplevelse, debatt og interesse for samtidens kunstuttrykk. Museet ønsker et engasjement rundt samtidskunst og museets oppgaver, rolle og ramme for kommunikasjon av kunstuttrykk i alle former. Gråmølna, som åpnet i november 2008, er en ny utstillingsarena for samtidskunst i Trondheim. Hva ønsker og forventer vi av ei kunstutstilling? Hvorfor har vi samtidskunst på museum?
I januar i år annonserte Gråmølna at april måned skulle reserveres alle dem som ønsker å stille ut og presentere sine kunstneriske prosjekt. Pågangen og interessen har vært stor! Nå er det klart for den første kollektive kunstutstilling i Gråmølna, bestående av ulike kunstneriske uttrykk produsert av både etablerte og uetablerte kunstnere. Utstillingen blir derfor en møteplass, som torget i byen, mellom samtidens kunstuttrykk og et interessert og nysgjerrig publikum.
Gråmølna inviterer også publikum til å bidra med sin kreativitet. Et separat gallerirom er reservert de besøkende: Her kan alle tegne med kull på gallerirommets vegger.
Torget byr på et variert tilbud gjennom hele utstillingsperioden. Kunstnere skal arbeide stedsspesifikt med prosjekter, performance hver uke og konserter i utstillingsperioden. Utstillingen åpner onsdag 1.april 2009 klokken 19.00. Innledning ved konservator Merete Hovdenak og performance av kunstner Marit Roland. Kunstnerne vil være til stede. Vi ønsker oss et godt besøkt Torg og en levende utstilling i løpet av fire utstillingsuker i Gråmølna!”