Skriv ut siden

Stengt på museet

Intervju Av Marit K. Lykken Flåtter (22.10.2016 12:49 | Sist endret: 22.10.2016 15:22)

Akkurat idet man såvidt har rukket å feire åpningen av Kunsthall Trondheim, en helt ny nasjonal kunstinstitusjon, lukkes dørene til Trondheim Kunstmuseum, Bispegata i samme by, for de neste sju månedene. Museet skal renoveres for 5 millioner, noe som har vært nøye planlagt siden i fjor vinter. AST tok en prat med presseansvarlig, Jon-Arild Johansen, for blant annet å høre om hva publikum skal ta seg til i denne perioden:

Trondheim Kunstmuseum 17.8.16\n\nFoto: Ole Martin WoldAST: Nå som Trondheim Kunstmuseums avdeling TKM Bispegata stenges på mandag (24.10.16), kan du fortelle noe om planene, og hvilke endringer som skal gjennomføres?

JAJ: Det er prosaiske og «usexy» endringer som skal gjøres, og som ikke vil synes for publikum. Men det er et viktig arbeid: Det handler om å bytte ut taket på øst- og vestfløyen i det eldste bygget fra 1931, som er lekk, og tetting og delvis utskifting av glasstaket i overlyssalen til UV-beskyttende glass. Men det at vi nå har stengt, har gitt oss tid og anledning til å se over butikk- og entréområdet også. Her er ikke alt ferdig planlagt i detalj, men det blir noe ommøblering med noen mindre justeringer, og ikke direkte ombygging her.


Noe som i større grad angår tilbudet til publikum er muligens det at vi kommer til å gjøre museets bibliotek og Eik-Nes-boksamling tilgjengelige. Både museets bøker og Eik-Nes-boksamlingen, som sammen med en betydelig kunstsamling ble gitt Trondhjems Kunstforening i gave på 1990-tallet, består av flere tusen bind om og relatert til kunst, og disse skal nå samles og gjøres tilgjengelig i et eget bibliotek i TKM Bispegata.

Tak TKM 2_webAST: Hvor stor kostnadsramme har oppussingen kommet på hittil? Og hvilke deler anses som mest prekære?


JAJ: Takene har som kjent vært i eskalerende dårlig stand i mange år, og det har vi måttet bøte på fortløpende, men det er først nå at det vært mulig å finne penger til å gjøre jobben skikkelig. Mange husker sikkert at museet hadde en betydelig kostnadssprekk forårsaket av forrige oppussing i 2011-12, og dette måtte nedbetales før vi kunne sette i gang med et nytt stort prosjekt.

Kostnadsrammen nå er på ca. 5 millioner for takarbeidet. Dette finansieres over to år, delvis med midler fra TKMs budsjett og delvis med felles MiST-midler (Museene i Sør-Trøndelag). Vi arbeider også med å søke eksterne midler sånn at TKM/MiSTs andel kan gjøres noe mindre. Arbeidet består grovt sett av to deler – takene på den eldste delen av bygningen og glassoverbygget fra 1989. Begge disse er det helt nødvendig å utbedre nå.

AST: Det kan se ut til at deler av programmet som skulle foregå på TKM Gråmølna fra oktober av er avlyst? Og derved at utstillingen om Tiller og Wold noe ad hoc ble annonsert som "museets satsning denne høsten". Kan du fortelle litt om hvilke utfordringer som er knyttet til driften av denne avdelingen?


JAJ: Det som har skjedd er at vi har forskjøvet en utstilling som fokuserer på publikumsdeltagelse i kunsten, fra Fluxus til relasjonell estetikk, for å gi den en mer gjennomarbeidet form. Utstillingen heter Deltakelse og er hovedutstillingen for tiden på TKM Gråmølna, men den åpner først den 22. januar. Dette har først og fremst å gjøre med arbeidskapasitet. I år har vi heller ikke mulighet til å ta inn personal, da vi må bekoste takrenoveringen i Bispegata.

Samlingen kommer til å representeres i en oppsummering av serien Kunstnerens valg, og ved utvalgte verk i forbindelse med Deltakelse. En miniutstilling med verk og dokumentasjon fra Joseph Beuys´ utstilling på Trondhjems kunstforening planlegges også. Serien Om kunst fortsetter, blant annet med den mexicanske kunstneren Mario Garcia Torres.


AST: Med tanke på at Johan Börjesson, direktøren ved TKM, er pendlende, med familie og fast adresse Stockholm; hvordan påvirker dette organiseringen av de oppgaver som ligger framfor dere?


JAJ: Johan Börjesson er her i ukedagene, men reiser en del i jobben også. Generelt har vi lagt om på organisasjonen sånn at mye av arbeidet skjer i prosjekter, og avdelingsstrukturen er forenklet fra fire til to avdelinger. Det er tenkt at arbeidet på den måten skal bli mindre sårbart for foreldrepermisjoner og lignende, og at flere beslutninger skal kunne tas på prosjektnivå sånn at Johan Börjesson og ledergruppen skal ta beslutninger som berører linjeoppgaver, programmering og kunstnerisk strategi.


AST: Hvordan sikres overføring av kunnskap Ljøsne Halvdan; Struktur-Mørker; TKM 1672mellom ansatte og flyt i arbeidsoppgavene, hvis det er mye tilkallingsvakter, eller ved prosjektbaserte stillinger? Og vil det forresten bli iverksatt permitteringer av personale i anledning lukkingen og det reduserte tilbudet ved kunstmuseet, denne perioden?


JAJ: Nei, det blir ingen permitteringer. Men vi benytter oss ikke av tilkallingsvakter og sesongansatte i Gråmølnaperioden, og vi har personal i foreldre- og sykepermisjon som ikke erstattes av vikarer. Arbeidets struktur er for øvrig noe vi jobber med kontinuerlig. Denne nye organisasjonsplanen ble iverksatt i september, og vi skal vurdere og justere underveis. Tiden hvor hele staben er på TKM Gråmølna vil gi oss et pusterom der vi kan gjøre nettopp det. Et mål med prosjektorganiseringen er nettopp å ta vare på og ta i bruk den enkelte ansattes kunnskaper i hele bredden av aktiviteten vår.

AST: Hvor lenge skal museet holde stengt? Og vil museet ha noe utstillingsvirksomhet eller publikumstilbud i løpet av denne perioden?


JAJ: TKM Bispegata åpner igjen den 6. mai 2017. TKM Gråmølna har åpent hele perioden. Serien med kunstnerpresentasjoner som heter Kunstnerens valg fortsetter her, og utstillingsrekken som presenterer medlemmene i Gruppe 5 med Halvdan Ljøsne fortsetter til våren, før neste sommers store utstilling i TKM Bispegata. Om kunst-serien, som jeg nevnte i stad, hvor vi presenterer (video)kunst som kommenterer kunst, fortsetter også.


AST: Museet har nettopp lansert Gullrekka en forelesningsserie hvor museets ansatte, kunstpedagogene, snakker om ulike tema knyttet til utvalgte verk. Dette er et litt freidig formidlingskonsept som skal forsøke å konkurrere med fredagsunderholdningen på NRK, er det blitt uttalt. Kan du fortelle om tankene bak Gullrekka?


JAJ: Gullrekka er i seg selv en enkeltstående hendelse. Vi har ikke tenkt å gjøre det til en fast serie, selv om vi sikkert kommer til å gjøre lignende ting. Ideen sprang ut av et ønske om å tilby en fordypning i samlingsutstillingen ut over det vi kan få til på en søndagsomvisning. Navnet er både seriøst ment – vi snakker om museets hovedverk – samtidig som er det litt tongue-in-cheek at vi rapper navnet til NRKs sofasittertilbud #1. Det var også på en fredagskveld, men i regelen kommer arrangementene våre til å foregå på onsdagskvelder og på dagtid i helgen.


Screen Shot 2016-10-22 at 14.10.55AST: På hvilken måte er sånne grep et pek om hva museet vil være framover, når museumsdørene skal åpnes igjen i mai neste år?

JAJ: Fagstaben kommer til å ha en mer fremtredende rolle i vårt publikumstilbud enn før, og dette har vi allerede startet opp med uten at det er gjort noe stort poeng ut av det i markedsføringen. I høst er Gullrekka ett eksempel på dette, vi har hatt en curator talk med vår reisende kurator Stefano Collicelli Cagol og direktør Johan Börjesson skal snakke om et verk fra samlingen (Gudenes bakkanal, som er tilskrevet Breughel/van Balen).


AST: Fortell hva som venter oss da?

JAJ: Når TKM Bispegata åpner igjen vil vi presentere Gruppe 5 i andre etasje, høydepunkter fra samlingen nede og internasjonal samtidskunst i Storsalen. KiTs masterutstilling vil stilles ut på TKM Gråmølna. Til høsten skal Lorck Schive Kunstpris settes opp og den Los Angeles-baserte kunstneren Pat O’Neills sin første museumsutstilling i Europa blir å se på Trondheim Kunstmuseum. O’Neill lager blant annet eksperimentell film og skulptur, og tilhører samme generasjon som Ed Ruscha, med flere. Han har blant annet vært underviser ved California Institute of the Arts i mange år. Så publikum har et spennende program i vente.





Related news

No Comments

Add a comment:

*Required fields




Subscribe to comments RSS Feed