Tekster


Kunstordning på godfot med barna

Kommentar av Marit K. Lykken Flåtter (04.07.2016 08:40 | Sist endret: 04.07.2016 12:48)

Det er i mange sammenhenger slik at dette med kunst og kvalitet tas lett på, og noen og enhver kan tenke at de færreste behøver å lære forskjellen på meningsfull og intetsigende kunst. Ny rådgiver for Trondheim kommunes ordning for kunst i offentlige rom er hentet fra staben oppvekst og utdanning, noe som gir grunn til å spørre om Utsmykkingsordningen har mistet samtidskunsten av syne.

I Platons hule

Kritikk av Eline Bjerkan (26.06.2016 10:11 | Sist endret: 02.07.2016 20:23)

I Toril Johannessens egendesignede mønstre flettes inn optiske illusjoner som gjør sitt beste for å utfordre og mislede våre sanseinntrykk. Eline Bjerkan har vært innom Johannessens første soloutstilling, og bifaller hva hun blir formidlet: Effekten av illusjoner er individuell. Les kritikken!

Livet som konstnär: Gunhild Moe

Intervju, Tekstserier av Marit Aronsson (20.06.2016 10:32 | Sist endret: 21.06.2016 11:38)

Ju längre jag kommer från min egen MFA-examen i 2007, desto fler varianter av konstnärsliv ser jag utveckla sig både hos dem jag gick på kunstakademiet med, och hos andra kollegor jag möter på, skriver Märit Aronsson. I en serie intervjuer går hun her nærmere inn på hva bakgrunnen som kunstner kan ha å si for hvordan man lever sine liv. Første samtalepartner, Gunhild Moe, arbeider med utgangspunkt fra Suldal, og er en av kuratorene for Momentum 2017.

Verkenes tilblivelseshistorie

Intervju av Hjørdis-Linnea Myhre (09.06.2016 11:07 | Sist endret: 09.06.2016 18:53)

Jeg har vært opptatt av å gå gjennom hvilke historiske premisser som lå til grunn for Hannah Ryggens kunstuttrykk – både de formale og de samfunnsmessige. Det innebærer både en diskusjon om forholdet mellom modernisme og folkekunst, og mellom kunst, livsbetingelser og samfunnsforhold. Hjørdis-Linnea Myhre møtte Marit Paasche i anledning utgivelsen Hannah Ryggen. En Fri.

Maler Mount Fuji i Hvittingfoss

Intervju av Eline Bjerkan (08.06.2016 09:09 | Sist endret: 08.06.2016 20:42)

Vi har familier, så det sier seg selv at å fly rundt på tre måneders residencys blir noe komplisert i vår hverdag. & Co. forteller Eline Bjerkan om hvordan Hvittingfoss av helt opplagte årsaker ble deres utvalgte destinasjon.

Om å tale mot seg selv

Kritikk av Martin Palmer (03.06.2016 10:30 | Sist endret: 06.06.2016 13:30)

I Contra Diction: Speech Against Itself kompliserer Lawrence Abu Hamdan fremstillingen av en nord-syrisk hendelse fra 2013, hvor drusere i 18 landsbyer tilsynelatende massekonverterte under den islamske militsen Jabhat al-Nusra, med det resultatet at publikums muligheter til å ta stilling til det forelagte kraftig forrykkes.

Kunsten og det politiske - Masterutstillingen 2016

Kritikk av Eline Bjerkan (30.05.2016 16:03 | Sist endret: 02.06.2016 08:08)

Man kan gjerne sitte i sin minimalistiske, nordiskdesign-inspirerte stue, med overfladiske vaner og kritisere det banale i den politiske kunsten, men bør samtidig huske at i etterkant av 22. juli, ga vi ikke bare rosen en gigantisk symbolsk renessanse, vi satte opp et minnesmerke i form av et rødt hjerte utenfor Oslo Domkirke, "...Og størst av alt er kjærligheten."

Eline Bjerkan diskuterer kunsten og det politiske med utgangspunkt i Masterutstillingen 2016

En dag på Heimdal

Kritikk av Gustav S. Borgersen (28.05.2016 14:32 | Sist endret: 29.05.2016 13:28)

Det spørs om ikke Tatt av Heimdals festivalprogram, tre lange dager til ende, hadde et for skrint program til å overtale den jevne heimdaling om performancekunstens fortreffeligheter i denne omgang.

Social works, shared space

Intervju av Eline Bjerkan (19.05.2016 08:30 | Sist endret: 19.05.2016 11:59)

When you look at a social engaged art work and you know ahead of time what you’re supposed to feel, what the right answer is, it isn’t, to me, the most interesting art.

Utfoldet tid

Kritikk av Hjørdis-Linnea Myhre (27.04.2016 07:55 | Sist endret: 27.04.2016 15:03)

Selv om det er brukt mye tid i verkstedet for å framsette gjenstandene, skiller de seg fra det tradisjonelle håndverket ved å være fratatt sin funksjonalitet. Slik åpnes det for å lese dem konseptuelt, snarere enn som representasjon for lengselen etter håndverket.