Tekster


Sopsortering i Indien

Intervju av Marit Aronsson (26.08.2016 10:50 | Sist endret: 26.08.2016 19:07)

Disse slumområdene er så gigantiske, men likevel ikke nedtegnet på kartet. De jevnes med jorden regelmessig av myndighetene. Jeg ville fortelle om «vår slum», for vi har alle skyld i dette.

Livet som konstnär: Anne-Helga Henning

Intervju, Tekstserier av Marit Aronsson (24.08.2016 11:27 | Sist endret: 24.08.2016 17:36)

Et kunstprosjekt utenfor kunstinstitusjonen eksisterer så lenge som kunstneren opplever at det er en faglig utforskning med kunstfaglig relevans, som foregår. Idet prosjektet ikke (lenger) har det, blir det noe annet; som terapi, aktiviteter eller estetiske øvelser. Men kunstprosjektet kan ha “avleggere” som kan tas i bruk i hverdagen, på f.eks. et sykehjem.

All the Dead Pilots

Kritikk av Gustav S. Borgersen (14.07.2016 11:38 | Sist endret: 14.07.2016 14:15)

Det blir tidlig klart at det er vanskelig å vite hva som er bakgrunn og hva som er forgrunn i de skiftende lydlandskapene – i grunnen klassiske billedkunstneriske problemstillinger. Her overført fra det visuelle til det auditive. Gustav S. Borgersen har lyttet seg gjennom det drøyt 5 timer lange albumet Tonight(...). 

Kunstordning på godfot med barna

Kommentar av Marit K. Lykken Flåtter (04.07.2016 08:40 | Sist endret: 04.07.2016 12:48)

Det er i mange sammenhenger slik at dette med kunst og kvalitet tas lett på, og noen og enhver kan tenke at de færreste behøver å lære forskjellen på meningsfull og intetsigende kunst. Ny rådgiver for Trondheim kommunes ordning for kunst i offentlige rom er hentet fra staben oppvekst og utdanning, noe som gir grunn til å spørre om Utsmykkingsordningen har mistet samtidskunsten av syne.

I Platons hule

Kritikk av Eline Bjerkan (26.06.2016 10:11 | Sist endret: 02.07.2016 20:23)

I Toril Johannessens egendesignede mønstre flettes inn optiske illusjoner som gjør sitt beste for å utfordre og mislede våre sanseinntrykk. Eline Bjerkan har vært innom Johannessens første soloutstilling, og bifaller hva hun blir formidlet: Effekten av illusjoner er individuell. Les kritikken!

Livet som konstnär: Gunhild Moe

Intervju, Tekstserier av Marit Aronsson (20.06.2016 10:32 | Sist endret: 21.06.2016 11:38)

Ju längre jag kommer från min egen MFA-examen i 2007, desto fler varianter av konstnärsliv ser jag utveckla sig både hos dem jag gick på kunstakademiet med, och hos andra kollegor jag möter på, skriver Märit Aronsson. I en serie intervjuer går hun her nærmere inn på hva bakgrunnen som kunstner kan ha å si for hvordan man lever sine liv. Første samtalepartner, Gunhild Moe, arbeider med utgangspunkt fra Suldal, og er en av kuratorene for Momentum 2017.

Verkenes tilblivelseshistorie

Intervju av Hjørdis-Linnea Myhre (09.06.2016 11:07 | Sist endret: 09.06.2016 18:53)

Jeg har vært opptatt av å gå gjennom hvilke historiske premisser som lå til grunn for Hannah Ryggens kunstuttrykk – både de formale og de samfunnsmessige. Det innebærer både en diskusjon om forholdet mellom modernisme og folkekunst, og mellom kunst, livsbetingelser og samfunnsforhold. Hjørdis-Linnea Myhre møtte Marit Paasche i anledning utgivelsen Hannah Ryggen. En Fri.

Maler Mount Fuji i Hvittingfoss

Intervju av Eline Bjerkan (08.06.2016 09:09 | Sist endret: 08.06.2016 20:42)

Vi har familier, så det sier seg selv at å fly rundt på tre måneders residencys blir noe komplisert i vår hverdag. & Co. forteller Eline Bjerkan om hvordan Hvittingfoss av helt opplagte årsaker ble deres utvalgte destinasjon.

Om å tale mot seg selv

Kritikk av Martin Palmer (03.06.2016 10:30 | Sist endret: 06.06.2016 13:30)

I Contra Diction: Speech Against Itself kompliserer Lawrence Abu Hamdan fremstillingen av en nord-syrisk hendelse fra 2013, hvor drusere i 18 landsbyer tilsynelatende massekonverterte under den islamske militsen Jabhat al-Nusra, med det resultatet at publikums muligheter til å ta stilling til det forelagte kraftig forrykkes.

Kunsten og det politiske - Masterutstillingen 2016

Kritikk av Eline Bjerkan (30.05.2016 16:03 | Sist endret: 02.06.2016 08:08)

Man kan gjerne sitte i sin minimalistiske, nordiskdesign-inspirerte stue, med overfladiske vaner og kritisere det banale i den politiske kunsten, men bør samtidig huske at i etterkant av 22. juli, ga vi ikke bare rosen en gigantisk symbolsk renessanse, vi satte opp et minnesmerke i form av et rødt hjerte utenfor Oslo Domkirke, "...Og størst av alt er kjærligheten."

Eline Bjerkan diskuterer kunsten og det politiske med utgangspunkt i Masterutstillingen 2016