Tekster


Godlyder

Kritikk av Solveig Lønmo (03.05.2010 18:29 | Sist endret: 26.07.2018 20:35)

Avgangsutstillinger er en sær sjanger. De spriker som få gruppeutstillinger, og er egentlig en samling soloshows. I tillegg dreier de seg om studenters eksamener – i dette tilfellet vises arbeider som representerer tre år med utdanning for 18 kunstnere, noe som utgjør 54 årsverk. Så hvordan anmelde en bachelorutstilling? Skal kritikeren skrive litt om alle kunstnerne, alle verkene, eller gripe an utstillingen som en annen gruppeutstilling og diskriminere fritt? Gratulerer til alle som én – her kommer et utvelgende blikk på resultatet «Sound Noise».

Kontrollert Patchworkism

Kritikk av Marit K. Lykken Flåtter (28.04.2010 12:13 | Sist endret: 17.11.2011 06:16)

Penn, saks og ukeblad. Portalene i Emma Wrights collager er core konstruktivisme, noe overraskende blandet sammen med pent utklippede mønstrede felt. Med Sør-Amerikansk folkekunst-aktig preg, om jeg ikke så feil. En referanse til Marius Enghs log cabin titlede quilttepper, kanskje.

Nekrolog: Marienborg Atelierfellesskap og Prosjektrom 2005 – 2010 (og om hvor lite kreativt offentlig-privat samarbeid kan være)

Kommentar av Daniel Tollefsen Slåttnes (18.04.2010 19:09 | Sist endret: 26.07.2018 20:40)

Ideen om et atelierfellesskap fødtes blant en gjeng nyutdannede akademistudenter i 2004 som stilte seg spørsmålet: Hva skulle man gjøre hvis løsningen ikke var å flytte sør eller vestover? Kunne man bli værende og jobbe som kunstner i Trondheim? Løsningen ble et gammelt lokomotivverksted på NSBs verkstedområde Marienborg, fem minutter med tog fra Trondheim Sentralstasjon.

Sorry for at jeg er så jævlig sårbar!

Kritikk av Erik Friis Reitan (19.02.2010 13:27 | Sist endret: 17.11.2011 07:08)

I utstillingen Re-Kriminalisert på Gråmølna Trondheim Kunstmuseum,presenteres arbeider fra Narve Hovdenakks videobaserte produksjon. Noen arbeider er av eldre dato mens andre er helt ferske. Tittelen henspiller på re-miksing, og Hovdenakks prosjekt går ut på å plukke fra hverandre og reorganisere sannheter og myter omkring skyld og skam i et kjønnsperspektiv. På sitt mest effektive oppnår arbeidene å generere en svært effektiv ambivalens overfor hvilke posisjoner vi skal tillegge figurene i videoene, også i forhold til vår egen rolle som betrakter.

Uforløst kjærlighet i sort-hvitt

Kritikk av Anja Johansen (21.01.2010 14:51 | Sist endret: 26.07.2018 20:49)

Til tross for elegante og gjennomarbeidede collager overbeviser ikke denne utstillingen, fordi den bakenforliggende idéen fremstår som sterkere enn selve utformingen.

God jul og godt nyttår!

Artikkel av artscenetrondheim (20.12.2009 12:16 | Sist endret: 17.11.2011 07:21)

Tusen takk for en veldig fin start med bildebloggen fra januar 2009 - og nettportalen trondheimkunsthall.com fra i høst. Det har vært kjempegøy å belyse kunstlivet i Trondheim under fanen ArtsceneTrondheim. Vi i redaksjonen er meget posistive over hvor mye diskusjon og oppmerksomhet kunstlivet i Trondheim har fått på kunstkritikk.no, bladet Billedkunst og i det nystartede KUNSTforum.

Ti teser om kunstkritikk i et regionalt perspektiv

Kommentar av Dag Solhjell (16.11.2009 16:50 | Sist endret: 17.11.2011 07:22)

  1. Det tydeligste tegn på provinsialisme er lengselen etter å få kritikk fra en kritiker i Oslo.

    Da har sentrum seiret og kunsten tapt.

DE-VE-LO-PE - Nordisk samtidskunst

Kritikk av Gunn Beate Visnes (11.11.2009 17:27 | Sist endret: 17.11.2011 07:24)

Trondheim Kunstmuseum presenterer for tiden den spesielle kollektivutstillingen DE-VE-LO-PE som vil stå til over nyttår før den går videre til Sverige og Danmark. Utstillerne er sammensatt av syv etablerte nordiske kunstnere og ni utviklingshemmede personer.

Strikkingens mange masker

Kritikk av Erik Friis Reitan (09.11.2009 14:26 | Sist endret: 17.11.2011 07:43)

Strikk- masker i samtidskunsten er en vandreutstilling som har startet på Neadalen kunstforening i selbuvottens hjembygd, Selbu før den vandrer videre i Sør-Trøndelags kunstforeninger. Her kan man forsyne seg av den rimelige og svært velsmakende buffeen i kafeen før man god og mett stiger opp i andre etasje for å la seg forføre av strikkingens mange bruksmåter i samtidskunsten. Å se på hvordan strikking kan brukes i samtidskunsten er en spennende idé, og jeg synes det er artig at nettop kunstforeningen i Selbu har valgt å ta for seg dette. Det er ingen stor utstilling, men er godt kuratert og evner å vise bredden av bruksmåter for strikking som kunstuttrykk.

Fokus på den kommersielle kunsten

Kritikk av Astrid Husvik Skancke (27.10.2009 15:24 | Sist endret: 17.11.2011 08:05)

Art That Cares er en utstilling som sier den bryr seg om forbrukerne, naturen og miljøet, om globalisering, om samfunnet og om kunsten. Den bryr seg til og med om deg. Ved å overspille på å fremstille seg selv som en konseptbutikk hvor design, forbruker- og miljøvennlighet er nøkkelord setter de fokus på kommersialiseringen av hverdagen - og av kunsten.