Tekster


Fra besøkende til deltakende kunstner

Artikkel, Kunstdialoger av Ebba Moi og Gry Ulrichsen (19.09.2013 08:38 | Sist endret: 04.10.2013 11:26)

Med utgangspunkt i Tenthaus Oslo drøftes erfaringer fra kunstnerisk praksis i skolesammenheng. Ebba Moi og Gry Ulrichsen ser på muligheter for profesjonsutvikling når kunst og pedagogikk møtes i langsiktige, forpliktende prosesser basert på gjensidig tillit og eierskap. Moi deltar under Lademoen Art Dialogues som åpner til helgen.

Hvem er du?

Kritikk av Hjørdis-Linnea Myhre (18.09.2013 20:22 | Sist endret: 19.09.2013 08:33)

Hiorthøys og Östbergs YOU refererer til fluxuskunstens instruerende scores. Forestillingen spiller på ideen om interaktivitet men er i realiteten en lukket form.

Pågående arbeid

Kritikk av Hjørdis-Linnea Myhre (18.09.2013 15:31 | Sist endret: 23.09.2013 08:22)

I Morten Traaviks kulturutveksling mellom nasjonene Norge og Nord-Korea inngår forestillingen Work In Progress! Bak all symbolikken finnes et lag av ironisering, en dimensjon det er uvisst om de deltagende ungdommene selv får ta del i. 

Östberg/Hiorthøy: Du

Intervju av Hjørdis-Linnea Myhre (06.09.2013 19:16 | Sist endret: 10.09.2013 15:02)

Lisa Östberg og Kim Hiorthøy framfører YOU under scenekunstfestivalen Bastard, som går av stabelen denne uken. Hjørdis-Linnea Myhre har bedt kunstnerne fortelle om forestillingen.

Kurt Johannessen - om det tilfeldige

Intervju av Marit Aronsson (02.09.2013 16:52 | Sist endret: 04.09.2013 10:37)

Kurt Johannessen har en markant position inom performancekonsten i Norden och är annars känd för sina teckningar och Artists Books. I torsdags öppnade hans retrospektiva utställning Eg er det tilfeldige sin plan og meitemarken si reise på Trondhjems Kunstforening. Märit Aronsson träffade honom för en intervju.

Selvorganisert, ikke selvforsynt. Tjue år med Lademoen kunstnerverksteder

Artikkel, Kunstdialoger av Marit K. Lykken Flåtter (02.09.2013 13:24 | Sist endret: 25.09.2013 09:44)

I løpet av de tjue årene Lademoen kunstnerverksteder har eksistert har stedet gått fra å være en engasjert fagpolitisk og økonomisk 'kampsak' til å bli en stabil stiftelse, ledet og drevet av kunstnere. Stiftelsen kan sies å ha bidratt til å opprettholde en kunstscene, om ikke institusjonen har gått i bresjen for å utvikle den.

Throw Them Up and Let Them Sing

Kritikk av Martin Palmer (29.08.2013 17:52 | Sist endret: 30.08.2013 08:23)

En av mange som har latt seg fascinere av Kurt Schwitters er regissør og kunstner Helen Petts. I Throw Them Up and Let Them Sing lykkes hun med å skape et intimt portrett hvor hovedpersonen feires uten å fetisjeres.

Status, Kunsthall Trondheim

Intervju av Gustav S. Borgersen (27.08.2013 12:59 | Sist endret: 18.09.2013 16:35)

Dronningens gate 28 huser de midlertidige lokalene for Kunsthall Trondheim. I intervju med ArtScene Trondheim legger prosjektleder Helena Holmberg fram høstens program og redegjør for etablering av kunsthall.

Innenfor sin egen begrensning

Kommentar av Marit K. Lykken Flåtter (15.08.2013 14:07 | Sist endret: 17.08.2013 18:55)

Konstruksjonen 'kvinnelige identiteter' som tematisk utgangspunkt for en utstilling er som velmenende bistandsarbeid å regne, og er omtrent det siste man burde sette seg fore å 'utforske' eller 'bekrefte' i et år hvor man markerer innføringen av allmenn stemmerett i Norge.

Helgardering

Kritikk av Gustav S. Borgersen (27.06.2013 10:13 | Sist endret: 29.08.2013 13:34)

Trondheim Kunstmuseums sommerutstilling Lips Painted Red relaterer seg løselig til jubileumsåret for kvinners stemmerett i Norge. I en omfattende utstilling får man på ny servert verker som undersøker kvinnelig identitet.