Tekster


Prosjektleder for kunsthallen ansatt

Nyheter av Gustav S. Borgersen (19.03.2013 16:21 | Sist endret: 19.03.2013 19:03)

Helena Holmberg er ansatt som prosjektleder for etablering av kunsthall i Trondheim. Hun tiltrer stillingen 1. april 2013.

Aktuell Ryggenbiennale

Kritikk av Gustav S. Borgersen (13.03.2013 07:47 | Sist endret: 14.03.2013 09:28)

En nyetablert Hannah Ryggenbiennale på kunstnerens primære hjemplass med verket Vi lever på en stjerne som utstillingens midtpunkt, kan nær sagt ikke feile hva gjelder aktualitet.

Eventyrlige bølger

Kritikk av Sara Noelani Müller (12.03.2013 07:58 | Sist endret: 12.03.2013 12:20)

De sju maleriene i Andreas Siquelands I’m the Ocean har alle bølger som motiv og er gitt beskrivende titler som «Blue, blue, white, blue, blue, white, blue, white», «Red, white, blue, black» eller «Green, blue, pink, green, pink, black, white», hvis formellignende rekkefølge av korte ord kan minne om mantra.

Det enestående kunstverk

Intervju av Marit K. Lykken Flåtter (04.03.2013 10:55 | Sist endret: 12.03.2013 08:08)

I en serie korte intervjuer vil ArtScene Trondheim framover samtale med aktuelle kunstnere om spesifikke verk i deres kommende eller pågående utstilling. Først ute er Karianne Stensland, aktuell med Storhetstid i Rake

Rakes storhetstid

Kritikk av Markus Lantto (02.03.2013 10:04 | Sist endret: 12.03.2013 08:08)

Karianne Stensland känns inte som en ironisk konstnär. När Ina Thorbjørnsen har räknat till fem, kan den enastående konsten äntligen börja mejslas fram.

"Tingenes orden"

Kritikk av Gustav S. Borgersen (11.02.2013 09:28 | Sist endret: 03.03.2013 16:49)

Det som skiller Eknæs’ verker fra mange samtidige kombinasjonsskulpturer er hvordan de billige materialenes estetiske potensiale og kunstnerens blikk for disse oppleves som stramme og lett ironiske kommentarer.

Slentrende manøvrer og tilfeldig objektplassering

Kritikk av Marit K. Lykken Flåtter (06.02.2013 12:26 | Sist endret: 11.02.2013 12:01)

Som utgangspunkt for Steinums og Tallerås´ praksis, ligger en aktiv men easygoing tilnærming til byrom og offentlige steder i prosjekter som unndrar seg enhver funksjon eller definisjon som hærverk.

Engler, alle sammen

Kritikk av Margete Abelsen (04.02.2013 09:45 | Sist endret: 06.02.2013 13:18)

Det ligger litt herlig exploitation som utfordrer det politisk korrekte i More Like It Is Now Than it Ever Was Before.

Norrøn romantikk

Kritikk av Erik Friis Reitan (02.02.2013 12:34 | Sist endret: 04.02.2013 12:34)

Robert Johanssons utstilling i Nils Aas Kunstverksted inviterer til å reflektere over relasjonen mellom motiv, materiale og kontekst.

Fiendtlig innstilt museum

Nyheter av Marit K. Lykken Flåtter (01.02.2013 11:51 | Sist endret: 06.02.2013 08:25)

Så lenge det foreligger en klar divergens mellom Trondheim Kunstmuseums framstilling av hendelser (pranks og misforståelser) som rammer museet og den oppfatning offentligheten har, vil ikke museets iscenesettelser oppleves troverdig.