Tekster


Om minnetap og byutvikling: Når museene samles og fagfelt fusjoneres

Artikkel av artscenetrondheim (05.01.2018 13:54 | Sist endret: 08.01.2018 12:34)

ArtScene Trondheim publiserer for tiden Om minnetap og byutvikling. Felles for essayene i denne serien er at de tar utgangspunkt i det UNESCO definerer som immateriell kulturarv. I det tredje bidraget ser vi litt på utgangspunktet for sammenslåingen av Trondheims mest sentrale museer Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Trondheim Kunstmuseum. I tillegg til de arkitektoniske utfordringene berører dette en faglig debatt om hierarki og definisjoner. Les gjerne Når museene samles og fagfelt fusjoneres.

Sameksistens i en mørk tid

Kritikk av Karianne Ommundsen (17.12.2017 11:02 | Sist endret: 19.12.2017 07:56)

Med biologen og cyborg-feministen Donna Haraway som omdreiningspunkt – i en utstilling hvor verkene glir over i hverandre på fikst vis - belyses en grunnleggende problemstilling som flere av de deltakende kunstnerne basker med: Hva anses som natur, for hvem, og til hvilken pris?

I museets irrganger

Kritikk av Gustav S. Borgersen (14.12.2017 09:33 | Sist endret: 14.12.2017 11:02)

Denne skjerpede tilstanden skyldes like mye den spatiale forvirringen som oppstår der man litt etter litt mister stedssansen.

Just The Two of Us

Kritikk av Markus Lantto (06.12.2017 10:20 | Sist endret: 07.12.2017 12:17)

Konstnären Carl-Oskar Linné talar visuellt tydligt. Också när han ställer frågor som ingen tycks kunna svara säkert på.

Att teckna i rummet - ett samtal med Lona Hansen

Intervju av Marit Aronsson (29.11.2017 09:01 | Sist endret: 30.11.2017 10:00)

Det er spennende å konstruere slike situasjoner der publikum forsiktig smyger seg rundt arbeidet som om det er en koreografi knyttet til verket. Og så blir det gjerne påfallende stille i utstillingslokalet, det hviler en slags ro der.

En färgglad fender

Intervju av Marit Aronsson (06.11.2017 14:18 | Sist endret: 23.11.2017 10:04)

Det er ikke så viktig at det alltid oppfattes som kunst av forbipasserende, for er det et nytt element man ikke helt vet hva er så er det ofte begynnelsen på en tanke eller en samtale. 

Relativa periferier - Ett samtal med Maria Lind

Intervju av Marit Aronsson (01.11.2017 07:10 | Sist endret: 01.11.2017 09:48)

Snart 20 år har gått siden Maria Lind introduserte oss for den deltagerbaserte kunsten da hun jobbet som kurator på Moderna Museet i Stockholm. Märit Aronsson har pratet med henne i anledning hennes juryarbeid for Lorck Schive Kunstpris 2017 om tendenser i samtidskunsten med røtter i 1990-tallets kunstpraksis, kunst i offentlige rom, relativa periferier og om kunstinstitusjonen som en generøs spydspiss. Les intervjuet!

Et utvidet fag i et utvidet felt

Kommentar av Gustav S. Borgersen (27.10.2017 19:54 | Sist endret: 28.10.2017 09:24)

Erfaring fra samtidskunstfeltet bør ikke komme som en påminnelse om at man umiddelbart etter sin master i kunsthistorie behøver etterutdanning for å kunne jobbe innenfor dagens kunstfelt. Gustav S. Borgersen følger opp Jonas Ekebergs krititiske refleksjon om avstanden mellom kunstfeltet og kunsthistoriestudiene ved norske universiteter. 

25 år som kunstbyråkrat

Intervju av Gustav S. Borgersen (24.10.2017 11:28 | Sist endret: 25.10.2017 16:42)

I sine 25 år som kunstbyråkrat i Trondheim kommune har Kjersti Lerseth hatt en finger med i alle beslutninger på politisk nivå om byens satsningsområder innenfor kunstfeltet. Dette involverer opprettelse av Lademoen kunstnerverksteder, Utsmykkingsordningen, Trondheim Elektroniske kunstsenter og biennalen Meta.morf, Svartlamon kultur og næringstiftelse, Trondheim kunstmuseum, Museene i Sør-Trøndelag samt Kunsthall Trondheim. Når hun nå går av med pensjon på nyåret har AST bedt henne oppsummere hva hun er mest fornøyd med å ha lagt til rette for.

En litt tilfeldig dystopi

Kritikk av Eline Bjerkan (20.10.2017 07:53 | Sist endret: 20.10.2017 19:21)

Det er fristende – og kanskje uunngåelig – å vurdere utstillingen som en helhet. Spesielt når de ulike bidragene ender opp med såpass sammenfallende tematikk som her. Les En litt tilfeldig dystopi.